• OPEN MODELS
  • História spoločnosti AvtoVAZ.

    20. júla 1966, po analýze 54 rôznych lokalít, ÚV KSSZ a sovietska vláda rozhodli postaviť nový automobilový závod v meste Togliatti, Samarská oblasť. Prípravou technického návrhu bol poverený taliansky automobilový koncern FIAT. 15. augusta 1966 v Moskve riaditeľ spoločnosti FIAT Gianni Agnelli podpísal zmluvu s ministrom automobilového priemyslu ZSSR Alexandrom Tarasovom o vybudovaní automobilového závodu s plným výrobným cyklom. História spoločnosti AvtoVAZ sa začala.

    Územie budúceho automobilového závodu v roku 1966.


    Výstavba automobilového gigantu bola zverená závodu Kuibyshevgidrostroj, ktorý už mal skúsenosti s výstavbou rozsiahlych stavieb ako napr. Volžskej hydroelektrárne. V januári 1967 sa začalo s plnou výstavbou.



    Rozsah stavieb bol doslova ohromujúci, za štyri roky bolo naplánované postaviť nie len samotný automobilový závod, ale aj tepelnú elektráreň a objekty nadväzujúcej infraštruktúry vrátane obytných a spoločenských stavieb ako školy, nákupné centrá, atď. Na tú dobu presiahol rozpočet viac ako dve miliardy rubľov.

    Výrobné zariadenia pre nový automobilový závod boli vyrábané na 844 domácich závodoch, 900 závodoch socialistického spoločenstva a firiem z Talianska, Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie, USA a ďalších krajín.



    Osnova pre prvé auto VAZ je postavená na automobile Fiat 124, ktorý v roku 1965 získal európsky titul "Auto roka".

    Súbežne s výstavbou závodu bol Fiat-124 testovaný na Dmitrovskom autopolygóne. Tvrdé domáce ruské podmienky boli "talianovi" mierne povedané, „nie po zuboch“. Už po 5000 km auto museli takmer vyhodiť. U Fiatu sa prakticky rozsypala karoséria, odhalila sa neschopnosť jazdy a najmä bŕzd účinných v realite ruských ciest. Rovnako svetlá výška "taliana" - 110 mm bola príliš malá v nie jednoduchých cestných podmienkach Sojuza. Preto bolo rozhodnuté o zvýšení svetlej výšky na 17-17,5 centimetra. Avšak, keď Taliani zistili, že ruská strana sa chystá zdvihnúť auto vyššie nad zem, s plnou serióznosťou sa spýtali "... čo, vy neplánujete stavať cesty? "



    19.apríla 1970 z hlavného montážneho pásu VAZ zišlo prvých šesť vozov VAZ 2101 – Žiguli, vo väčšine zahraničných krajín známe ako Lada. Prvorodenec naplnil očakávania svojich tvorcov. Kvalita jazdy bola výborná a oprava vozidla bola potrebná až keď vozidlo prešlo vzdialenosť rovnajúcu sa desiatim cestám z Moskvy do Vladivostoku.

    Za 14 rokov výroby tohto vozidla zišlo z montážnej linky cez tri milióny "kopejok", teda vozidiel VAZ 2101.

    Prvé automobily Žiguli na montážnej linke v roku 1970.


    Názov LADA sa pre vozidlá VAZ začína používať od roku 1973. Značka Lada je určená pre zahraničných zákazníkov. Jedna z verzii vzniku značky Lada uvádza, že konštruktéri AvtoVAZu proste obľubovali v tom čase veľmi populárnu pieseň "Nie je nutné mračiť sa, Lada."

    V skutočnosti sa pomenovanie Lada viaže k analogickej ochrannej známke podniku " Ладья", ktorá sa objavila takmer súčasne s výrobou automobilov Žiguli. V každom prípade si toto pomenovanie obľúbil každý.



    V decembri 1973 bol v automobilovom závode AvtoVAZ vyrobený miliónty automobil. A už 3. júna 1978 bolo vyrobené vozidlo s číslom 4 000 000.



    A takto vyzerá jeden z najväčších automobilových závodov v celosvetovom meradle – AvtoVAZ. V pozadí infraštruktúra občianskej vybavenosti, ktorá prináleží k automobilovému závodu.