• OPEN MODELS
  • LADA NIVA - ako vznikala LEGENDA.

    VAZ-2121 alebo Niva je terénny automobil so zvýšenou priechodnosťou. Niva je skutočný 100% offroad so samonosnou karosériou a stálym pohonom všetkých kolies. Niva bola konštruovaná do obzvlášť ťažkých prevádzkových podmienok.

    V lete roku 1970 Rada ministrov ZSSR postavila pred tímy závodov ВАЗ (VAZ), АЗЛК (Moskvič) a Ижмаш (Ižmaš) úlohu vytvoriť terénne vozidlo so zvýšenou priechodnosťou, ktoré bude zároveň spĺňať komfort bežných osobných automobilov.

    Prototypy vytvoril aj Moskvič - vozidlo АЗЛК-415 a 416 a Ižmaš – vozidlo Иж-14. Tieto automobily ale neboli pripravené k hromadnej sériovej výrobe. Na druhej strane konštruktéri Volžského automobilového závodu VAZ postavili svoj prototyp na osvedčenom Žiguli - bežne používaných konštrukčných prvkoch a detailoch VAZ-2106, pričom významným špecifikom tohto automobilu bolo to, že vyzeral ako obyčajný osobný automobil.

    Výsledok tejto inovátorskej konštrukcie bol - ako napísal v tom čase jeden zo západných automobilových časopisov, automobil – „akoby ste položili Renault 5 na podvozok Landroveru“.
    Prototyp Moskvič - АЗЛК-415

    Prototyp Ižmaš – vozidlo Иж-14

    V roku 1972 bol vytvorený prvý funkčný prototyp pod názvom Э-2121, v konštrukčnej praxi tkz. nositeľ agregátu a v roku 1973 bola oznámená samotná príprava na sériovú výrobu modelu Lada Niva.

    V roku 1974 bolo vyrobených prvých 15 vzoriek pred-produkcie, a k XXV. zjazdu KSSZ v marci 1976 bola vyhotovená prvá séria - ďalších 50 strojov Lada Niva.

    Tieto stroje prešli plným testovaním v pohorí Ural. Pre porovnanie boli vybrané konkurenčné modely britského Land Rovera a Range Rovera ale aj UAZ-469. Pri týchto testoch boli vysoko ocenené kvality priechodnosti Nivy. Súhlas na sériovú výrobu bol podpísaný dňa 31. júla 1975.

    Prvý výrobený model VAZ-2121 NIVA zišiel z montážnej linky 5 apríla 1977. Krátko po začatí výroby sa zvýšil objem produkcie automobilu z 25.000 vozidiel ročne až do 70 000 jednotiek ročne. Čoskoro takmer 80% automobilovej produkcie bolo exportovaných po celom svete. Pre zaujímavosť sa Niva stala veľmi úspešným sovietskym automobilom aj v samotnom Japonsku.

    Lada Niva na montážnom páse v roku 1977.


    LADA NIVA si od roku 1977 zachovala svoj jedinečný vzhľad. Dnes je Niva vybavená motorom s obsahom 1,7 l. s viacbodovým vstrekovaním paliva Bosch, hydraulickým vymedzovaním vôle ventilov a rozvodovej reťaze, posilňovačom riadenia. Pohon kolies zaisťuje päťstupňová priamo radená prevodovka, dvojstupňová redukčná prevodovka a medzinápravový diferenciál s uzávierkou.

    Vnútorný interiér je štandardne zameraný na praktickosť, funkčnosť a jednoduchú údržbu. Zadné dvojmiestne sedadlo je možné sklopiť aj s operadlom a zväčšiť pôvodný objem batožinového priestoru zo 150 l na 980 litrov.

    Lada Niva, od roku 2006 predávaná pod označením LADA 4x4, bola a stále zostáva jedným z popredných artiklov vývozu spoločnosti AvtoVAZ.

    Od začiatku výroby automobilu Lada Niva sa vyrobilo cez 1,8 milióna vozidiel, ktoré sa stále vyvážajú do viac než 100 krajín sveta. Export automobilov Lada Niva smeruje štandardne do krajín Latinskej Ameriky, Afriky, na Stredný východ a samozrejme do krajín východnej a západnej Európy vrátane Nemecka, Francúzska, Talianska, Anglicka, Španielska, krajín Beneluxu a Grécka. Rovnako sú dnes už štandardom kluby Niva a to aj v krajinách ako Austrália, Island, Kanada a Japonsko.

    Lada Niva sa okrem AvtoVAZu v Togliatti montuje aj v Ust-Kamenogorsku v Kazachstane a na Ukrajine - závod ЛуАЗ (Lucký automobilový závod). Lada Niva sa montovala dokonca aj v Grécku a Ekvádore.

    Lada Niva dosiahla významné úspechy rovnako v motoristickom športe. Stala sa víťazom prestížnej rally Paríž-Dakar, Paris - Tunis, Rally faraónov, Paris - Peking a ďalších.


    Svetové rekordy, ktoré dosiahla Lada Niva.



    V roku 1998 Niva sa „vydriapala“ na Mount Everest do základného tábora vo výške 5200 m, v roku 1999 na tibetskej náhornej plošine v Himalájach sa Niva vyšplhala do výšky 5726 m nad morom.

    V apríli 1998 Niva dobyla severný pól a rovnako Niva slúžila 12 rokov na ruskej polárnej stanici Bellingshausen v Antarktíde, kde cesty v princípe neexistujú. Niva bola prevádzkovaná pri teplotách v rozmedzí -54 až +40 ° C (pri doprave loďou) a automobil najazdil v Antarktíde 11 800km.

    V rokoch 1999 a 2000 terénne vozidlo Lada Niva v rámci akcie LADA NIVA MARSH opakovane dvakrát dobýja severný pól.

    LADA NIVA je spoľahlivý a nenáročný terénny automobil. Terénne vlastnosti LADY NIVY ocenia všetci, ktorí potrebujú a kladú dôraz práve na spoľahlivosť a nenáročnosť terénneho automobilu.

    LADA NIVA nesklame - umožní bezproblémovú jazdu aj v najťažšom teréne a za zlých poveternostných podmienok.

    A takto vyzerá LADA NIVA URBAN: